De reis

26 februari 2017 - Lombok, Indonesië

Lieve allemaal,

Vrijdag 17 februari ben ik samen met de vijf andere meiden op het vliegtuig naar Indonesië gestapt, nadat ik uit was gezwaaid door mijn ouders, tante en drie vriendinnen (zo lief!). De eerste overstap was in Istanbul. Eenmaal op de gate aangekomen zagen we al allemaal Indonesische mensen zitten in traditionele kleding, en het rook er helemaal naar tjing tau balsem (een traditionele Indonesische balsem voor de huid). We wisten dus direct dat we goed zaten.

Toen ik het vliegtuig waarmee we naar Jakarta zouden vliegen binnen stapte was ik erg onder de indruk, wat ontzettend groot! En lang ook, het was best een eindje lopen naar onze plekken helemaal achter in het vliegtuig. Uiteindelijk zijn we twintig minuten later vertrokken omdat er een stoelendans ontstond tussen mensen die niet tevreden waren met hun zitplekken. Ik ben ook van plaats gewisseld, maar hier was ik wel blij mee. Ik zat namelijk apart van de andere meiden, maar aangezien iedereen toch aan het ruilen was heb ik een zitplek bij de rest weten te bemachtigen, gezellig! De reis duurde in totaal 17 uur, maar het is me best meegevallen. Ik had aan het begin van de vlucht drie films uitgezocht die ik wou kijken, maar uiteindelijk heb ik alleen maar geslapen.

Op het vliegveld in Jakarta verliep het vervolgens ook soepel, de visum controle ging goed en bij de douane konden we zo doorlopen. We hadden een hotel dicht bij het vliegveld geboekt, omdat er de volgende dag pas een vlucht naar Lombok zou vertrekken. In de shuttlebus naar het hotel toe keek ik mijn ogen uit, wat een drukte! Ik was helemaal onder de indruk toen we een klein straatje in reden met allemaal kleine eettentjes (warungs) langs de weg. Toen we in het hotel aankwamen hebben we ons ingecheckt onze spullen op de kamers gezet en zijn direct naar het zwembad gegaan om een duik te nemen, heerlijk! Die avond hebben we gegeten in het hotel. Ik had een noodlesoup, die erg pittig was, kan ik direct een beetje wennen. Lombok blijkt namelijk het eiland te zijn waar ze het aller pittigste eten hebben van heel Indonesië. Lombok betekend ook letterlijk peper.

Die nacht heb ik heerlijk geslapen, ik was direct weg toen ik in bed lag, moe van de vlucht en alle eerste indrukken. De volgende ochtend konden we plaats nemen voor het ontbijt. Ze hadden van alles, brood en cornflakes maar ook nasi, bami, kipsaté, allerlei soorten sambal en ketjapsausjes en er waren zelfs twee koks die een wok gerecht voor je konden maken. Ik ben gestart met een boterham met jam, maar daarna ben ik toch voor de bami gegaan, direct maar begonnen met inburgeren. Na het ontbijt nog even naar de kamer en toen op naar het vliegveld voor onze vlucht naar Lombok!

Ik ben echt trots op onszelf dat we de goede gate hebben gevonden en dat alles soepel verliep, oké op het inchecken van de bagage na dan. Er waren namelijk een paar koffers te zwaar, waaronder die van mij. Op de vlucht van Amsterdam naar Jakarta mochten we 30 kilo aan bagage meenemen en op de vlucht naar Lombok maar 20, dit werd dus spullen overpakken en bijbetalen, gelukkig was dit niet veel vergeleken met de prijzen in Nederland. De vlucht van Jakarta naar Lombok ging echt super snel! En we kregen zelf nog wat te eten en drinken aan boord, luxe! Toen we in Lombok aankwamen stond Nick al op ons te wachten. Dit is een oud student van het Saxion die dezelfde opleiding heeft gevolgd en nu op Lombok woont. Hij zal ons gaan begeleiden tijdens onze stageperiode. Hij had een busje geregeld waar we met zijn allen in pasten en daar gingen we! Het was een prachtige rit en ondertussen hebben we veel gepraat o.a. over hoe de vlucht was gegaan, over Lombok, de bevolking, onze stageplekken en de taal. We zouden eerst langs een supermarkt rijden, zodat we de eerste spullen voor die dag konden halen. Hier konden we direct ons Bahasa Indonesia oefenen tijdens het afrekenen van de boodschappen.

Daarna was het tijd om de kamers te gaan bekijken waar wij de komende maanden zullen gaan verblijven. Ik ben erg blij met mijn kamer, hij is super groot en netjes. Ik heb zelfs een douche met warm water, wat voor Indonesische begrippen super luxe is. Verder heb ik een eigen koelkastje op mijn kamer en is er in het huis een gezamenlijke keuken. Ik woon hier samen met twee andere meisjes van het Saxion en drie Indonesische jongens die uit Jakarta komen, maar werken op Lombok. Die avond heb ik mij bezig gehouden met het uitpakken van mijn koffer en het inrichten van mijn kamer. Ik had foto’s af laten drukken zodat ik deze op kon hangen in mijn kamer. Toen ik de foto’s aan het ophangen was kwam het besef opeens, het besef dat ik hier voor vijf maanden zal blijven en dat dit nu mijn huis is. Dat was wel even slikken en ik heb ook best wat heimwee.

Laat ik maar eens een eind breien aan dit verhaal, want het begint aardig lang te worden. Dit was mijn verhaal over de reis en in mijn volgende blog zal ik vertellen over mijn eerste week in Indonesië.

Heel veel liefs en groetjes,

Anneroos

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Caroline:
    Super Roos!
    Gaat vast goed komen daar. You can do this!

Liefs Caroline
  2. Mama:
    Leuk zo'n reisblog roos!
    Geniet van alles wat op je pad komt. Succes voor aanstaande dinsdag, je eerste stagedag, dan ga je de kinderen ontmoeten. Leuk maar ook spannend he ?! CiumCium...
  3. Henk:
    26 februari 2017
    Wat een mooi verhaal en wat een geweldige indrukken heb je al opgedaan, ik ben supertrots op je dat je je zo goed red onderweg en daar op Lombok en ik zie uit naar je volgende verhaal
    Love and kisses paps
  4. Meijer:
    26 februari 2017
    Mooi geschreven, alleen wel vervelend dat je bij moest betalen voor je bagage.
    Wisten jullie dat niet? Anders een claim bij de reisorganisatie, want als je 30 kilo mee mag nemen volgens je tickets hoef je het bij te betalen.Verder een hele fijne tijd, groetjes van ons.
  5. Anouk:
    26 februari 2017
    Aah tranen in mn ogen bij het foto ophangstukje, 5 maanden zonder jou is lang, maar de mooie dingen die je nu al hebt gezien zijn het waard!
    Superleuk schatje en leuk geschreven! (Zie je wel dat je wel leuk kan schrijven!)
    Dikke dikke kussen en knuffels ❤
  6. Annie:
    26 februari 2017
    Fijn Roos dat alles goed verlopen is. Dat de reis je is meegevallen en dat je zo goed bent opgevangen. Ja, een wereld van grote indrukken. Ik moest zelf ook slikken toen ik je woorden las, echt ontroerend!!
    Kijk uit naar het vervolg. Liefs en kusjes
  7. Edwin:
    26 februari 2017
    superleuk geschreven Roos, lekker genieten daar van al het moois, voor je het weet zit het er op.
  8. Eric:
    26 februari 2017
    Heimwee? Is nu vast al weer over. Wat moet je eigenlijk met een keuken? Jouw oom uit Jakarta heeft overigens ook een kantoor op lombok. Prismas. Altijd leuk om een lokaal onderwerp te hebben toch? Ik wil zo met je ruilen. Jij naar Vredestein ik naar lombok. Mag ook langer dan vijf maand, hihi. Nog geen regen gehad? Kun je een beetje met de temperatuur omgaan? Liefs tante Jo en oom Eric.
  9. Merel:
    27 februari 2017
    Heeej, gaaf hoor al die nieuwe indrukken en ervaringen! Ben benieuwd hoe je het hebt en heb zin om meer van je te lezen!! Heel veel plezier, succes en sterkte met de verslagen ;). Xx
  10. Maureen Eikenboom:
    27 februari 2017
    Wat een geweldige ervaring Roos pakken ze je nooit meer af en 5 maanden zonder je super Lieve ouders ja kan me voorstellen dat je ze mist maar gelukkig hebben wectegenwoordig super communicatie middelen waardoor we toch elkaar op afstand elkaar kunnen zien neem bijv. Skype of facetimen nou ja is jou ja niet onbekend. Ik wens jou en jouw vriendinnen super veel plezier en super veel ervaringen in de gordel van smaragd tenslotte onze roots !! Succes meid en laat veel van jullie Horen van jullie super ervaringen en who knows see you soon !!
  11. Patricia:
    27 februari 2017
    Wat een mooi verhaal Anneroos! En leuke foto's ook! Het klinkt echt heel leuk en spannend allemaal. Fijn dat het zo goed is verlopen ook! Succes deze week en ben benieuwd hoe jou stage bevalt. Groetjes Patricia van het Voswinkel.
  12. Halime:
    27 februari 2017
    Woooww Ann wat gaaf!! Wat leuk en mooi beschreven allemaal. Hopelijk kom je over je heimwee heen! Ik denk zelfs dat je er overdag geen last van zult hebben, door je eigen drukte. Ben zo benieuwd naar meer foto's. Heel veel plezier en succes meid kuskuss
  13. Lisan:
    27 februari 2017
    Aaahh lieve rosio wat leuk geschreven! En wat balen met die kilo's met jou koffer of niet. En ik zie je zo staan terwijl je je foto's ophangt *slik* nogmaals denk aan de leuke dingen en ben nu al jaloers op wat je ziet het eten en je verhalen jij kan dit dat weet ik zeker, mis nederland aub niet. Kou en regen hoor je niet te missen! Hahah Succes schatje!
  14. José:
    27 februari 2017
    Wat leuk om jou via deze blog te kunnen volgen Anneroos! Heimwee is een heel vervelend gevoel. Misschien gaat het wat beter als je vanaf morgen stage loopt, je hebt dan veel meer afleiding. Toen ik in 2012 alleen op reis ben gegaan had ik ook heimwee, maar achteraf kan ik mij vooral de mooie dingen herinneren, de cultuur, de bijzondere mensen die ik heb ontmoet etc. Het gaat vast helemaal goed komen! Wij zijn nu al super trots op jou!
  15. Romy:
    28 februari 2017
    Hoi Anneroos, fijn dat alles goed is gegaan! Het klinkt alsof je het goed voor elkaar hebt. Heel veel succes en plezier en ik blijf je als collega-blogger uiteraard volgen.
  16. Zorgboerderij het Voswinkel:
    1 maart 2017
    Lieve Anneroos,
    Wat goed om te lezen dat je reis goed is verlopen....
    Wij wachten hier enthousiast op je volgende verhaal, maar stiekem zien de cliënten hier toch het liefste mooie foto's van je reis:)
    Lukt het inburgeren je een beetje? Hopelijk heb je nog geen buikpijn gehad hihi
    Lieve groetjes van iedereen vant boertje:)
  17. Ahmet Aydemir:
    12 april 2017
    Lieve Roosje,

Grappig☺️ Jij inburgeren? Je bedoelt vast dat de Indo in jou naar boven kwam.....en eindelijk kan ik je volgen Leuk!