De eerste week in Indonesië

12 maart 2017 - Lombok, Indonesië

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de leuke en lieve reacties op mijn eerste blog. Het is super leuk om dit allemaal te lezen! Ik heb alleen nog geen mogelijkheid gevonden om te kunnen reageren op jullie reacties.

Op het moment dat ik dit schrijf zit ik alweer een week in Indonesie en ik heb niet stil gezeten. Ondanks dat we de eerste week de tijd hebben gekregen om te acclimatiseren hebben we al veel gezien en gedaan. Zo hebben we zondag na aankomst gezamenlijk gegeten in een sushi restaurant in het Epicentrum, een luxe winkelcentrum in Mataram. Het eten was erg goed, hier gaan we zeker nog een keer heen.

De volgende ochtend kwam Nick langs bij onze kos (zo heet het complex met kamers waar ik woon) om wat papierwerk te regelen voor de huur. Hij had Lia meegenomen, een Indonesische vrouw die ons wekelijks taalles zal gaan geven. Na de kennismaking met Lia en het papierwerk was het tijd om naar het strand te gaan! We hebben de taxi gepakt naar Café Alberto’s. Dit is een strandtent in Senggigi, direct aan de zee met een mooi zwembad erbij, waar je heerlijk kunt zitten (of liggen, op een van de strandbedjes). We hebben hier de hele middag doorgebracht, geluncht en genoten van de fruit smoothies. Een goed begin van de week!

Dinsdag zijn we samen met Lia naar de Mataram Mall geweest om handdoeken en andere benodigde spullen te halen, zoals shampoo en handzeep. Daarna heb ik samen met Dianthe en Lysanne boodschappen gedaan voor een heel weeshuis, die avond zouden we namelijk gaan koken voor tien man. We hebben er voor gekozen voor een Hollandse pot te maken: aardappels, sperzieboontjes en een gehaktbal met jus. Lia vertelde ons dat dit de eerste keer was dat ze geen rijst at, maar ze vond het wel lekker. Gelukkig maar, want het was een uitdaging om voor tien man te koken op een tweepits gasstel. Na het was ik samen met Nick uitgenodigd bij het huis van de directeur van de school waar ik stage zal gaan lopen. Zo konden we voor mijn stage begon al even kennismaken en wat dingen bespreken. Ik was hier best zenuwachtig voor, maar het was een hele aardige man en een leuk gesprek, dus dat zit wel goed.

De volgende dag hadden we onze eerste taalles bij Coffee Toffee. Het was leuk, we hebben tips gekregen en dingen kunnen vragen. Na de taalcursus wouden we graag naar het strand, dus vroegen we Lia of ze nog een leuke plek wist. Ze vertelde dat het Katamaran Hotel 'wel mooi' was, dus hier zijn we heen gegaan. Als je wat eet en drinkt bij het hotel dan kun je gebruik maken van het zwembad en de ligbedden. Nou toen we uit de taxi stapten kon ik mijn ogen niet geloven, PRACHTIG! Het was een super luxe vijf sterren hotel met een prachtig uitzicht op zee, een infinity pool en heerlijke ligbedden met zachte kussens. Genieten! Dit was zoveel meer dan ‘wel mooi’. Ik liep in de rondte met een grote glimlach op mijn gezicht en liep van hot naar her om alles te kunnen zien en fotograferen. Uiteindelijk heb ik ook nog wel gezwommen en rustig kunnen liggen op mijn ligbedje haha.

Donderdag hadden we de tweede taalles bij Coffee Toffee. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik totaal niet van insecten hou. Natuurlijk moest het mij overkomen dat er een insect in het rietje van mijn drinken zat, waardoor ik bij de eerste slok het insect in mijn mond had! Dat was natuurlijk paniek! Toen ik was bijgekomen kon de taalles weer verder gaan, haha. Na de taalles zijn we gezamenlijk naar de lokale markt gegaan, zodat Lia ons in de praktijk iets kon leren over afdingen. De ingang van de markt leek op een soort winkel, als je iets doorloopt sta je opeens midden in de markt. Het was een overdekte markt met twee verdiepingen. Beneden vind je kleding, tassen, sarongs en schoenen en boven hebben ze vlees, kruiden, groente en fruit. Het was ontzettend warm op de markt en we hebben dan ook alle zes een waaier gekocht. Daarnaast heb ik ook nog een sarong gekocht. Toen we klaar waren op de markt heeft Lia heeft ons meegenomen naar een Indonesisch restaurant waar we op een verhoging op de grond konden eten, leuk! Ik heb gekozen voor de crispy chicken met rijst en groente, en dat was een goede keuze, erg lekker.

We hebben besloten om het weekend voor onze stage begint goed te besteden, dus zijn we vrijdag ochtend vertrokken naar Gili Trawangan. Om tien uur hebben we de taxi naar de haven gepakt. Het was een prachtige rit, langs de kust en door de bergen. De taxi is een paar keer onderweg gestopt zodat we foto’s konden maken van het geweldige uitzicht. In de haven was er keuze tussen een private boat en de public boat, vol met locals. We hebben gekozen voor de public boat. Ten eerste is dit een heel stuk goedkoper en ten tweede is het leuk om te zien hoe de lokale bevolking reist. Er was geen steiger om op de boot te komen, gewoon je slippers uit en door het water naar de boot toe. De heenweg schommelde aardig en ook kwam er wat water over de kant, gelukkig was het maar vijftien minuten varen, zo voorbij.

Het weekend op Gili Trawangan bestond vooral uit veel relaxen, zwemmen en lekker eten. Daarnaast zijn we op vrijdag avond uit geweest bij Sama Sama, een soort café waar live muziek was en hebben we zaterdag middag fietsen gehuurd. In ongeveer een uur kun je het hele eiland rondfietsen en dit hebben we gedaan. Heerlijk om te fietsen en tussendoor te kunnen stoppen bij allemaal leuke plekjes die we onderweg tegen kwamen.

Zondag na het uitchecken hebben we de fietsen terug gebracht, deze hadden we voor 24 uur gehuurd voor 50.000 rupiah per persoon, dit is omgerekend €3,50. Daarna zijn we direct door gegaan naar de haven om de boot terug naar Lombok te pakken. We hadden nog wel langer willen blijven op Gili Trawangan, maar hoe vroeger op de dag hoe rustiger de zee is, dus we wouden toch op tijd de boot terug pakken. We zullen vast wel vaker een weekend op de Gili eilanden doorbrengen. Als je vanaf de haven naar onze koe rijdt kom je langs Café Alberto, dus hier zijn we even gestopt voor een lunch en een massage. Op het strand lopen een aantal vrouwen die massages geven, voor 25.000 rupiah (€1,75) heb ik een voetmassage gehad. Daarna zijn we naar huis gegaan, want de vakantie is voorbij en stage gaat beginnen!

In het volgende verslag zal ik jullie vertellen over mijn eerste stageweek.

Heel veel liefs vanuit Lombok,

Anneroos

1. Henk:
    12 maart 2017
    Prachtig wat een heerlijk verhaal en mooie plaatjes weer wij genieten hier volop mee
    Dikke kus
  2. Mama:
    12 maart 2017
    Ondanks dat wij dagelijks contact met elkaar hebben ( wel 2-3x ☺) Heb ik met veel plezier jou blog gelezen. Wat doe je dat leuk Anneroos Onze topper !!
  3. Bob Morpey:
    12 maart 2017
    Hartstikke leuk om jou blog te lezen en dat het heel goed gaat, mooi genieten en nog een mooie tijd te gemoet gaan. Xxx
  4. Astrid:
    12 maart 2017
    Super leuk roos!! Ik zie je al helemaal liggen op het strand, heerlijk! Geniet er van. xxxxxx
  5. Meijer:
    12 maart 2017
    We hebben niks te veel gezegd he, Lombok is een mooi eiland.
    Geniet er maar van. Groetjes
  6. Romy:
    12 maart 2017
    Klinkt allemaal enorm vervelend. ;) Geniet er lekker van!
  7. Carla muggen:
    12 maart 2017
    Wat leuk om Te lezen .klinkt allemaal als puur genieten. (Op klein beestje in een rietje na ) hoop dat je net zo gaat genieten op je stage plek. Fijne tijd groetjes carla
  8. Annie:
    12 maart 2017
    Leuk dat jullie zo genieten van het avontuur en fijn dat Lia jullie bij de hand neemt en tips geeft. Ja het is een prachtig land met geweldig lieve mensen. Geniet ervan en veel plezier tijdens jullie eerste stagedagen. kusjes van ons
  9. Edwin:
    16 maart 2017
    Mooi geschreven roos je ruikt bijna de geur van de markt alsof je er zelf bij bent, nog ff het is zo juni
    Liefs Edwin.
  10. Geertje:
    9 april 2017
    Hoi Anneroos
    Prachtig om zo je verhaal te volgen . Ik voel me weer een klein beetje in Indonesie .
    Geniet van je tijd daar ,
    Groetjes Geertje